Ми зустрілись з Максимом Ванатом в готельному комплексі "Інтурист", щоб запитати - як виживає бізнес під час коронавірусної пандемії та що збираються робити підприємці, щоб подолати кризу. Бесіда вийшла насиченою та несподіваною - бо Максим пропонує лагідний перехід від прямого первісного накопичення капіталу, властивого початковому капіталізму, до більш людяної фази - гуманістичного ведення бізнесу з наголосом на сприяння культурним проєктам, меценатство та розвиток соціального інтелекту в суспільстві.
Як пандемія COVID-19 вплинула на бізнес, в тому числі на запорізький?
- Пандемія, звичайно, сильно вплинула на всіх. Вона змінила не тільки побутовий уклад кожної людини, але і правила поведінки в суспільстві та звички в цілому. Локдаун змінив структуру бізнесу. В першу чергу туристичного - ресторанного, готельного, турфірм, авіакомпаній. Я не знаю точної статистики і підрахунків збитків, які за останній рік поніс бізнес, але точно знаю, що компанії стали реструктуризуватися. Відбулося злиття і поглинання, в тому числі в авіакомпаніях.
На тлі цього всі прекрасно бачать, як різко утвердився бізнес в мережі, а також фірми з доставлення. Так що онлайн-бізнес витіснив бізнес оффлайн.
У Запоріжжі абсолютно дзеркальна ситуація. Ми живемо всі в одному світі. Ці ж проблеми стосуються кожного ресторану в Запоріжжі, готелів і турагенцій. Ці ж проблеми позначилися і в новому терміналі запорізького аеропорту. Як відомо, у 2020 році в Запоріжжя мали зайти відомі лоукостери, але цього не сталося. Як ми бачимо, багато рейсів скасовуються.
Як переживають важкі часи готелі, в тому числі «Інтурист»?
- Всі вибрали різний шлях в цей час. Ми в пік локдауна на два місяці були вимушені зачинитися. Просто довелося це зробити. Але така консервація не означає, що нам не довелося витрачатися – комунікації в готелі треба підтримувати - так чи інакше.
Однак в цей час потрібно включати творчість і все одно будувати плани на майбутнє. 2020-й рік призупинив плани наших будівельних робіт, але у нас з'явилася можливість поліпшити проєктні частини, закласти нові рішення і підлаштуватися під нові ціни.
Ми зараз живемо в той час, коли все стає більш анонімним, тому в сервіси мають відбуватися зміни. Чим менше людина буде проходити деяких офіційних сходинок, тим легше і приємніше їй буде користуватися нашими послугами.
Що стосується розвитку туризму в Запоріжжі: як ви вважаєте, з якого боку і як креативно презентувати наше місто широкому загалу людей?
- Поки що ніяк через пандемію. Однак, нам хочеться вірити, що рано чи пізно ковід відступить, і тоді ми зможемо повернутися до улюблених справ і процесів, наприклад, до подорожей. Так чи інакше, людство повернеться до традиційних процесів - і класичного туризму теж. Більш того, люди, скучивши за цим, з великим завзяттям захочуть переміщатися.
Зараз наша транспортна логістика стає більш зручною, що дає передумови розвивати внутрішній туризм, в тому числі і в нашому місті. Запоріжжя – одна з найцікавіших в історичному плані локацій України. Тут такий колосальний обсяг історичних політичних подій, які відбувалися – від написання першої Конституції Європи (я кажу про договір зі шведським королем) до вибудовування політичних відносин з Османською імперією, які дозволили нам утвердитися, як незалежна держава (XVIII століття), – є про що поговорити і що показати.
Зараз Запоріжжя сприймається виключно як індустріал-сіті, але насправді наше місто – один з стовпів незалежної України. Оксфордський професор навів дату завершення індустріального світу, як такого – 1978 рік. Це приблизно та дата, коли кількість службовців значно перевищила кількість робітників, що свідчить про те, що ера створення індустріального продукту закінчилася і почалася ера створення постіндустріального продукту.
Як історію піднести настільки смачно, щоб вона була цікава людям?
- У світі існує досить багато професійних компаній, які створюють концепцію національних парків, історичних локацій тощо. Наприклад, 30 каменів в Англії нікому нецікаві, а Стоунхендж – так. Для того, щоб отримати кращий продукт, потрібно звернутися до профі, я вважаю.
Як і навіщо ваша компанія організувала і підтримала «Мистецький простір» в Запоріжжі?
- Один з наших слоганів - «Завжди в центрі подій». Ми соціально активні, тому намагаємось підтримувати важливі соціальні та культурні ініціативи. І це тільки початок, тому що далі ми плануємо довгу співпрацю на підтримку української культури. Будемо запрошувати відомих митців, письмеників, музикантів. Я переконаний, що це буде цікаво.
Місто – це не тільки будівлі та проспекти, а люди, які в ньому живуть. Наше місто - це місце сили. І сила міста – його різноманітність саме в людях. Тому ми, звичайно ж, завжди хочемо бути в одній компанії і підтримувати тих, хто творить і привносить в життя цікаве і креативне, те, що робить кращим наш світ.
Як все починалося та хто приїде в Запоріжжя ще?
- Коли до нас звернулась менеджер культурних проектів і громадський діяч Тетяна Орлова з пропозицією створення "Мистецького простору" на базі готелю "Інтурист", ми з радістю відгукнулись. І вже провели разом , як на мене, дуже вдалі проєкти та події. По-перше, це знайомство Запоріжжя з легендарною виставкою "Стіна" всесвітньовідомого художника Матвія Вайсберга. Я думаю, що містяни запам'ятали цю подію надовго. Це "Мистецька весна" з чарівною Ірмою Вітовською, це медіа- та онлайн-марафони з письменниками Юрієм Андруховичем, Ірен Роздобудько, Павлом Матюшею та Міреком Боднаром і видавництвом "П'яний корабель" з Івано-Франківську. Кожна тема, яку ми підіймаємо на платформі "Мистецького простору", - дуже важлива для людей та водночас дає змогу розширити свої можливості, знання і досвід.
Що буде далі? Який розвиток подій чекає запорожців?
- Ми підтримуємо українську сучасну культуру, і я впевнений, що саме культура дасть новий імпульс для розвитку бізнесу - і не тільки готельно-туристичного. Наприклад, можна разом з нами отримати інтенсив з історії мистецтва «Бути не туристом, а дослідником скарбниць культури. Отримувати максимальні враження і знання, бачити те, що приховано в творах мистецтва і архітектури – в цьому сенс наших освітніх подорожей». А ще я хочу сказати, що в Запоріжжі є чудові люди, соціально відповідальні бізнесмени, які виступили однією командою меценатів і підтримують діячів культури та мистецькі проєкти. Це звісно надихає.